Listiteenuse teave administraatorile

Igal postiloendil ehk listil on oma administraator (haldaja; list owner), tavaliselt üks listi liikmetest. Tema ülesandeks on listi seadistamine, sinna uute liikmete aadresside lisamine ja ka kustutamine. Administraator saab listi loomisel EENetilt vajalikud juurdepääsuparooli.

Listi haldamine veebiliideses ja e-posti teel

Korduvad küsimused ja vastused

Kas igaüks võib listi kirjutada?
Mida teha, kui kadunud on listi haldamiseks ehk administreerimiseks vajalik parool?
Mis vahe on listi administraatoril ja toimetajal (moderaatoril)?
Kuidas saada listiliikmete terviknimekiri?
Kuidas listiliikmeid korraga suuremal hulgal lisada ja eemaldada?
Kuidas blokeerida listi kirju saatev rämpspostitaja aadress?
Kuidas lisada listile administraatoreid juurde? Kuidas vahetada listi administraatorit?
Mida teha, kui kõik listi kirjutatud kirjad saadetakse läbivaatamisele (modereerimisele) märkega "Kirjal puudub sihtaadress" ("Message has implicit destination")?
Kas pärast listist loobumist saaks listiaadressile saadetud kirjad uude kohta suunata?
Kuidas suurendada listi lubatud üksikkirja mahtu?
Ei saa administreerimiskeskkonda sisse logida
Kuidas saan administraatorina listiarhiivi vaadata?
Kuidas muuta listiliikme parooli?
Kuidas lubada kõik kirjad otse listi, ilma et neid peaks üldse modereerima?
Miks "kaovad" liikmed listist ära?
Probleem: hotmail.com aadressidele ei jõua kõik listikirjad kohale


  1. Kas igaüks võib listi kirjutada?
    Algselt on iga list suletud: kõik mitte-liikmelt tulnud kirjad lähevad esmalt läbivaatajale (kelleks võib olla nii administraator kui eraldi määratud toimetaja) ja alles pärast tema heakskiitu teistele liikmetele. Listi liikmed saavad aga kõik vabalt kirju listi saata.
    Võimalik on keelata ka liikmetel otse listi kirjutamine: selleks tuleb halduskeskkonnas liikmete nimekirjas teha liikmete juurde märge lahtrisse 'mod'.

  2. Mida teha, kui kadunud on listi haldamiseks ehk administreerimiseks vajalik parool?
    Siis tuleb administraatoril küsida uut parooli EENetilt (eenet@eenet.ee)

  3. Mis vahe on listi administraatoril (administrator, omanik, haldaja) ja toimetajal (moderaatoril, moderator)?
    Listi administraatoril on täielik kontroll listi ja selle seadistuste üle, ta saab läbi vaadata kinnipeetud kirju ja tellimissoove ning nende kohta otsused teha (aktsepteerida, keelduda).
    Toimetajal on õigusi vähem: listi seadistusi ta muuta ei saa, kuid saab läbi vaadata kinnipeetud kirju ja tellimissoove ning nende kohta otsused teha (aktsepteerida, keelduda). Tihti täidab administraator ise ka toimetaja rolli ning eraldi inimest selleks ei määragi.

  4. Kuidas saada listiliikmete terviknimekiri?
    Administraator saab listi liikmete nimekirja, kui saadab e-kirja aadressile
         listinimi-request@lists.eenet.ee,
    kus listinimi on asendatud listi nimega.
    Kirja sisuks üksainus rida:
         who administraatoriparool
    (kus administraatoriparooli kohale on kirjutatud on selle listi kehtiv administraatoriparool; pealkirja ehk teemat/subject ei ole kirjale panna vaja, sest seda listitarkvara 'ei loe läbi').

  5. Kuidas listiliikmeid korraga suuremal hulgal lisada ja eemaldada?
    Suurema hulga liikmete korraga listilisamiseks/eemaldamiseks on vaja:
    1. koostada lisatavatest/eemaldatavatest aadressidest tekstifail (iga aadress eraldi real);
    2. veebiliideses https://lists.eenet.ee/mailman/admin/listinimi menüüs Liikmed -> Aadresside lisamine (või Aadresside eemaldamine) -> "vali aadresse sisaldav fail:" laadida see aadresside fail üles ja klõpsata 'Salvesta'.

  6. Kuidas blokeerida listi kirju saatev rämpspostitaja aadress?
    Rämpspostitaja blokeerimiseks saab listi administraator veebiliidese
    https://lists.eenet.ee/mailman/admin/listinimi
    menüüs Privaatsus -> Saatja filtrid kirjutada rämpspostitava aadressi kas lahtrisse
    'Liikmete nimekirjast puuduvad aadressid, millelt saadetud kirjade listi saatmisest keeldutakse'
    või 'Liikmete nimekirjast puuduvad aadressid, millelt saadetud kirjad kustutatakse automaatselt' ja tulemuse salvestada.

  7. Kuidas lisada listile administraatoreid juurde? Kuidas vahetada listi administraatorit?
    Administraatorite aadresse saab listi kehtiv administraator ise lisada veebiliidese
    https://lists.eenet.ee/mailman/admin/listinimi
    menüüs Üldine: kirjutab uu(t)e administraatori(te) aadressi(d) lahtrisse
    'Omaniku meiliaadress. Kui aadresse on mitu siis kirjuta need eraldi ridadele.(owner info)' ja tulemuse salvestada. Lisaks tuleb senisel administraatoril anda uu(t)ele administraatori(te)le edasi kehtiv listi haldamise parool.
    Kui aga kehtivat administraatorit ei ole teada või ta on asutusest lahkunud, palume uue administraatori määramise soov saata aadressile eenet@eenet.ee.

  8. Mida teha, kui kõik listi kirjutatud kirjad saadetakse läbivaatamisele (modereerimisele) märkega "Kirjal puudub sihtaadress" ("Message has implicit destination")?
    Märge tähendab, et listihaldustarkvara saatis kirja läbivaatamiseks, kuna kiri ei sisaldanud adressaadiridadel To: ega Cc: listi aadressi. Nii on see juhul, kui kas
    a) listil on alias - teine aadress, kuhu saabuvad kirjad on suunatud listi pärisaadressile. Lahenduseks tuleb administraatoril
    1. logida listi haldamise keskkonda
    2. valida kategooria Privaatsus alt Saaja filtrid
    3. sisestada aktsepteeritavate aliaste lahtrisse listi alias (mitme aliase puhul iga alias eraldi reale; kasutada võib ka regulaaravaldisi)
    b) listi aadress oli kirjutatud Bcc: reale.
    NB! Seda võimalust kasutavad väga tihti rämpspostitajad, seetõttu tuleks enne järgmise juhendi kasutamist hoolega järele mõelda, kas selliseid kirju ikka soovitakse otse listi lubada.
    1. logida listi haldamise keskkonda
    2. valida kategooria Privaatsus alt Saaja filtrid
    3. märkida küsimuse "Kas listi saadetud kirjadel peab listi aadress (või mõni allpool toodud aliastest) olema To või CC ridadel? (require_explicit_destination info)" vastuseks 'Ei'
    4. Edaspidi saab samas kohas 'Jah' valides Bcc:-real olnud listiaadressiga kirjad taas esmalt läbivaatusele suunata.
  9. Kas pärast listist loobumist saaks listiaadressile saadetud kirjad uude kohta suunata?
    Ei saa. Kui list (näiteks vagahealist@lists.eenet.ee) on kustutatud, siis vabaneb ka selle aadress (näiteks vagahealist@lists.eenet.ee).

  10. Kuidas suurendada listi lubatud üksikkirja mahtu?
    Logite listi haldamise keskkonda ja üldiste seadistuste lehel määrate, milline on "Kirja maksimaalne lubatud pikkus (KB)."
    Listi loomisel on vaikimisi lubatud kirja suurus 40 KB.

  11. Olen listi administraator. Ei saa administreerimiskeskkonda sisse logida
    Tuleks üle kontrollida, milliste sisselogimisandmetega proovite siseneda. Administreerimiseks ja lihtliikme toiminguteks on erinevad aadressid ja juurdepääsuparoolid.

  12. Kuidas saan administaatorina listiarhiivi vaadata?
    Logige listi administreerimiskeskkonda //https://lists.eenet.ee/mailman/admin/_LISTINIMI_//
    Arhiivid → vajalik kuu 'Thread'i vaates
    Kui olete ise ka listi tavaliige, võite arhiivi vaatamisele liikuda ka enda tavaliikme parooliga lehel //https://lists.eenet.ee/mailman/listinfo/LISTINIMI//

  13. Kuidas muuta listiliikme parooli?
    Logige listi administreerimiskeskkonda https://lists.eenet.ee/mailman/admin/_LISTINIMI_
    Liikmed → klõpsake paroolivahetust vajava isiku aadressil ja jõuate paroolivahetamiseni.

  14. Kuidas lubada kõik kirjad otse listi, ilma et neid peaks üldse modereerima?
    Listi administraatoril on tõesti võimalus lubada listi kõik kirjad sõltumata saatjast: logida administraatorikeskkonda, valida 'Privaatsus' ja edasi 'Saatja filtrid';
    seadistada "Mida teha liikmete nimekirjast puuduvatelt aadressidelt saadetud kirjadega, mille jaoks tegevust pole valitud." algse sätte 'Pea kinni' asemele 'Luba listi'.
    Hoiatame aga ette, et sel juhul jõuab edaspidi otse listi ka igasugune rämpspost (sh. halval juhul ka näiteks viirust sisaldava manusega).
    Listiliikmete kaitsmiseks mittevajalike kirjade eest on modereerimine enamasti ikkagi otstarbekas. Selle tööga saaks kindlasti hakkama ka asutuse sekretär.

  15. Miks "kaovad" liikmed listist ära?
    Listi administraator saab listi halduskeskkonna plokis "Tagastuste töötlemine" seadistada, kas ja millal listi liikmetele nö. tagastuste (listikirjade kohaletoimetamise probleemi, nt täis postkasti) puhul listist eemaldamise hoiatus saadetakse ja nende listist eemaldamine toimub.
    Kui eemaldamist ei soovita, tuleb valida "Kas Mailman peaks tagastusi automaatselt töötlema?" väärtuseks "ei".
    Automaatseid hoiatusteateid tagastuste kohta ei tohiks listiliikmed ignoreerida, vaid peaksid tegutsema vastavalt hoiatuses toodud juhistele.


  16. Probleem: hotmail.com aadressidele ei jõua kõik listikirjad kohale
    Saaja võiks sel juhul hotmail.com-keskkonnas lisada listi LISTINIMI@lists.eenet.ee heakskiidetud saatjate sekka (Approved Senders).
    Juhised:  http://www.wikihow.com/Add-Approved-Senders-to-Hotmail




  17. Viimati uuendatud: 01.02.2017